6 Redenen Waarom Uw Achterwiel Wiebelt + Hoe Te Verhelpen

Veel rijders zijn bekend met het wiebelen en trillen dat soms op de wielen van hun fiets optreedt. Dit is meestal geen goed teken. Het achterwiel kan tijdens het rijden wiebelen of trillen, wat voor beginners behoorlijk alarmerend kan zijn.

Als uw achterwiel tijdens het fietsen los of wiebelig aanvoelt, heeft u mogelijk een probleem met de spaken, uw wiel kan niet goed passen, een oververhitte naaf, een kapotte as of er kan iets in de band zelf zijn dat moet worden gerepareerd. gemaakt worden.

Wiebelen van het achterwiel, vooral bij mountainbikes en cruisers, kan een bron van frustratie en ergernis zijn, maar het is bijna altijd gemakkelijk op te lossen (en te voorkomen).

Dit probleem kan erg frustrerend zijn als je het ooit zelf hebt meegemaakt. Lees verder om zes redenen te leren waarom uw achterwiel wiebelt en hoe u dit kunt oplossen.

1. Ontbrekende Of Verkeerd Uitgelijnde Spaken

Met elke omwenteling van onze wielen, een paar dunne draadstrengen (onze arme spaken!) Het is een vervelende klus die constant uitrekken en samendrukken vereist.

Ze brengen de acceleratie en remkracht van het trappen over van de naaf naar het wiel. Deze kleine strengen zijn bijna magisch als je bedenkt dat ze het hele gewicht van een beladen fiets dragen.

Spaken zijn een belangrijk en gevoelig onderdeel van de structuur van uw fiets, die regelmatig moeten worden geüpgraded en onderhouden.

Verkeerd uitgelijnde spaken zijn een veelvoorkomende boosdoener voor een wankel achterwiel. De spanning in je spaken moet aan beide kanten van de fiets gelijk zijn om onevenwichtigheden te voorkomen die kunnen leiden tot wiebelen.

Als de spaken op je wielen te los zitten, moet je ze constant bijstellen om ervoor te zorgen dat ze strak blijven.

Als de spaken te strak zitten, raken de velg, spaaknippels en naafflenzen beschadigd.

2. Beschadigd Wiel

Een van de meest voor de hand liggende oorzaken van wiebelen tijdens het rijden is een verbogen wiel of velg die trillingen en trillingen veroorzaakt die worden doorgegeven aan de voorkant van uw fiets. Als uw velg verbogen of beschadigd raakt, kan dit ertoe leiden dat de band een ongelijkmatig contact met de weg maakt.

Voelt u wiebelen of trillingen aan de achterkant, dan is uw achterwiel beschadigd en heeft onmiddellijke aandacht nodig.

Een kuil, een stoeprand raken of hard geraakt worden door een ongeval kan schade aan een wiel veroorzaken.

3. Lage Bandenspanning

Lage bandenspanning is een andere grote oorzaak die resulteert in trillen.

Elke band heeft een aanbevolen bandenspanningsbereik dat nauwkeurig moet worden gevolgd als u wilt dat uw fiets effectief presteert.

Banden die erg versleten zijn en vaak lek raken, kunnen ook trillingen bij lage of hoge snelheid veroorzaken.

Wiebelen kan ook worden veroorzaakt door een beschadigde of leeggelopen band. Dit vermindert de luchtdruk in de band. Dit kan uw fietstocht onstabiel en moeilijker te controleren maken.

Het achterwiel moet sterk genoeg zijn om al uw gewicht te dragen terwijl u voorover leunt en trapt.

U moet ervoor zorgen dat uw fiets in staat is om zware lasten en stress aan te kunnen als u van plan bent om met uw fiets in bergachtige of ruige terreinen te rijden.

Het wiebelen van het achterwiel komt vaak voor als gevolg van een versleten, beschadigde of leeggelopen band.

4. Een Gebogen As

Controleer op verbogen of beschadigde assen als u problemen heeft met het ronddraaien of wiebelen van uw wiel.

De as verbindt je wiel met je frame en houdt het op zijn plaats. Een verbogen as wordt veroorzaakt door een harde klap, hetzij met een ander voorwerp, hetzij met iets hards en onbuigzaams, zoals een steen of stoeprand.

Als je moeite hebt met strak draaien, kan dit erop duiden dat je as beschadigd is.

Een verbogen of gebroken as veroorzaakt wiebelen tijdens het trappen omdat er geen balanceergewicht op de achterkant van het frame van de fiets zit. U realiseert zich misschien niet dat dit gebeurt totdat u probeert te trappen met een ongebalanceerd wiel en merkt dat het elke keer dat u trapt heen en weer wiebelt.

Wanneer dit gebeurt, beweegt je hele lichaam met elke omwenteling van je pedalen terwijl je probeert het verschil in gewicht tussen elke kant van het achterwiel te compenseren.

Als u op een drukke weg of met hoge snelheid op een pad rijdt, kan dit oncomfortabel en mogelijk gevaarlijk zijn.

5. Een Losse Naaf

Het kan enige tijd duren voordat u zich realiseert dat uw naaf los zit. De veelbetekenende tekenen van een losse hub omvatten

  • Uw rijden zal waarschijnlijk vreemd aanvoelen
  • Je zult het moeilijk hebben om door bochten en dalen te komen.
  • Schakelen kan verkeerd zijn op het achterwiel
  • U kunt een klap voelen of horen die afkomstig lijkt te zijn van uw vering
  • Het kan zijn dat u vindt dat het tijdelijk helpt, maar dat het probleem snel weer terugkomt.

Dit geeft meestal aan dat uw wielnaaf los zit.

De wiellagers van kogel- of patroonlagers kunnen van de ene naar de andere kant bewegen als de naaf los zit. Ook al is dit een kleine beweging, de afstand tot de rand accentueert het wiebelen en zorgt voor ongemak.

6. Versleten Beker-en-kegellagers

De cup and conus naaf is verreweg de meest voorkomende vorm van naaf die wordt gebruikt in fietswielen.

Hoewel deze naaf gemakkelijk te onderhouden is, moet hij nauwkeurig worden afgesteld om wrijving te minimaliseren en de levensduur te maximaliseren.

De kegels zijn conische moeren met schroefdraad die aan de as worden bevestigd, terwijl de cups gegoten zijn als onderdeel van de naafschaal. Het stalen kogellager scheidt de twee delen.

Elke kant van de naaf heeft een lager, dat bestaat uit een kom, een kegel en kogels.

De lagerkogels worden samengedrukt als de kegels te strak worden vastgeschroefd.

Dit komt omdat er te veel weerstand zal zijn bij het draaien van het wiel en de bewegende delen te snel zullen slijten.

Als de conussen niet volledig zijn ingeschroefd, gaan de lagers spelen. Hierdoor kan het wiel vrij om zijn as bewegen. Hierdoor gaat de fiets wiebelen of wiebelen waardoor het moeilijk is om je evenwicht te bewaren.

Versleten cup- en conuslagers zijn een meer technisch probleem dat voor niet-ingewijden moeilijker te beoordelen is

3 Manieren Om Een Wiebelend Achterwiel Te Verhelpen (stapsgewijze Handleiding)

Het kan ongelooflijk frustrerend zijn om een probleem met je fiets te hebben, vooral als het te maken heeft met je remmen, sturen of, in dit geval, het wiebelen van je achterwiel.

Als je merkt dat het achterwiel wiebelt, heb ik drie mogelijke oplossingen voor je!

1. Spaken Voor Het Spanwiel

Een losse of strakke spaak op uw fiets kan de hoofdoorzaak zijn van het wiebelen van het achterwiel.

Het is belangrijk om in dergelijke gevallen de spaken in het wiel te spannen om de band betrouwbaar en duurzaam te houden.

Uitrusting vereist Voor deze taak hebt u een wieluitrichtstandaard, een spaakspanningsmeter en een spaaksleutel nodig.

Volg de eenvoudige stappen hieronder om ervoor te zorgen dat uw wiel niet wiebelt!

Stap 1 Bepaal de spaakdiameter

Om de spaken te spannen, meet u hun diameter. U kunt een spaakdiametermeter gebruiken en de kleinste gleuf vinden waar uw spaak in past.

Stap 2 Meet de benodigde spaakspanning

De spanningsmeter heeft een omrekeningstabel waarmee je de spaakspanning kunt berekenen aan de hand van de diameter.

Lichtere velgen hebben minder spanning nodig en zware velgen hebben meer spanning nodig, dus zorg ervoor dat u contact opneemt met de fabrikant, aangezien de spanning aanzienlijk kan variëren.

Stap 3: Beoordeel de huidige spaakspanning

Houd de spanningsmeter horizontaal en knijp in het handvat. Plaats vervolgens de spaak tussen de palen en laat de spanningsmeter los.

Controleer dan de afmetingen op de meterschaal. Om de spanning in de spaken te bepalen, moet u de aflezing vergelijken met de conversietabel.

Meet elke spaak en controleer of de spanning te hoog of te laag is.

Schrik niet als de gemiddelde spanning van alle spaken verschillend is. Een verschil van 20% is oké.

Stap 4 Verhoog de spanning

Draai het hele wiel een kwartslag tegen de klok in om de spanning aan te passen en herhaal de meting.

2. Echt Gebogen Wiel

Velgen kunnen op verschillende manieren beschadigd raken, zoals een botsing met een grote hobbel, een poging om uw fiets in of uit een fietsenrek te duwen of een spaakbreuk.

Een knik in de velg van het wiel kan ervoor zorgen dat het remblok doorboort als het wiel draait, wat een kreunend geluid veroorzaakt.

Maar maak je geen zorgen, je kunt dit eenvoudig oplossen door het wiel zelf uit te lijnen met alleen een spaaksleutel, een uitlijnstandaard (als je die hebt) en volg deze 5 eenvoudige stappen om je fiets weer in topconditie te krijgen!

Stap 1 Inspecteer de velgen en spaken

Om het wiel te laten draaien, draait u de fiets ondersteboven of plaatst u deze op een richtbasis.

Zoek eerst naar gebroken spaken. U kunt gebroken spaken repareren door dezelfde procedure te volgen, maar u moet deze zo snel mogelijk vervangen.

Zorg er vervolgens voor dat uw as in de uitvaleinden zit, tenzij u een snelspanwiel heeft. Pas uw velg niet opnieuw aan als de as niet recht is.

Zorg ervoor dat je remmen in goede staat zijn.

Stap 2 Controleer de uitlijning

Draai het wiel voorzichtig terwijl u de grootte van de opening tussen het wiel en het remblok controleert. Terwijl het wiel draait, zult u merken dat op sommige punten de opening ertussen varieert, wat wijst op een geknikt wiel.

Stap 3 Zoek het probleem

Terwijl u het wiel langzaam ronddraait, vindt u het deel van de velg dat het remblok raakt.

U kunt dit verhelpen door de spaken in de richting tegengesteld aan de bocht vast te draaien. Als de velg door naar links trekken beweegt, zoek dan de spaak aan de rechterkant die zich het dichtst bij het midden van de gesp bevindt.

Zoek de spaak die uit de linkerkant van de naaf steekt als deze naar rechts trekt.

Door de spaken aan te spannen, worden de velgen weggetrokken van de kant waarnaar ze gebogen waren, waardoor ze uitgelijnd worden.

Stap 4 Pas de spanning aan

De nippel van de spaak moet in de inkeping van de sleutel passen om hem vast te zetten, dus zorg ervoor dat u de juiste maat sleutel gebruikt.

Draai tegen de klok in om vast te draaien.

Als je het niet zeker weet, produceer dan geluid door aan de spaak te tokkelen als een gitaarsnaar. Pas een volledige slag aan en probeer een tweede pluk. Een hogere toonhoogte duidt op een strakkere spaak, terwijl een lagere toonhoogte een lossere spaak aangeeft.

Stap 5 Voeg finishing touch toe

Je kunt meer spaken aanpassen als je denkt dat je wiel meer moet worden afgesteld. Draai het wiel opnieuw om de gewenste resultaten te controleren en knijp in elk paar spaken om ervoor te zorgen dat alle openingen gelijk zijn en dat de velg vrij is van deuken of deuken.

3. Pak Een Losse Naaf

Om te inspecteren op een beschadigde naaf, houdt u eerst uw fiets stabiel, houdt u het wiel in de hoogste stand en schudt u ermee.

Elke speling, vaak vergezeld van een bonkend geluid, geeft aan dat je naaf moet worden vastgedraaid.

Voor naven die cartridge-lagers met perspassing gebruiken, kan het onmogelijk zijn om de naafspanning te wijzigen, wat betekent dat u nieuwe lagers nodig heeft. Bij alle andere naven moeten de lagers weer worden vastgedraaid.

Als u de moeren en bouten echter te vast aandraait, kan het wiel niet vrij draaien, wat kan leiden tot vroegtijdige lagerdefecten.

Kegelmoeren worden vaak gebruikt om naven vast te zetten. Zoek de as en, meer specifiek, de paar moeren die zich het dichtst bij de naaf bevinden waar de spaken aansluiten.

Deze moeren worden naast elkaar geplaatst zodat de buitenste moer de binnenste op zijn plaats kan vergrendelen.

Draai eerst de buitenste moeren los en draai ze vervolgens beide vast. Draai ten slotte de buitenste moeren weer vast, maar raak de binnenste niet aan.

Draai het wiel en houd de naafas op zijn plaats door de conusmoeren vast te draaien. De band mag geen schurende of bindende sensaties voelen als dat niet het geval is!

Conclusie

Wiebelen is een veel voorkomend probleem waar motorrijders last van hebben, wat vaak voorkomt op momenten dat je zo snel mogelijk moet handelen.

Hoewel u nu de problemen kent die kunnen worden veroorzaakt door wiebelen, en hoe u deze kunt oplossen. Het is belangrijk om kalm te blijven en niet in paniek te raken wanneer u met dergelijke situaties wordt geconfronteerd. Deze problemen zijn nuttig voor nieuwe rijders. Zij zullen u helpen eventuele problemen te identificeren die ongemak kunnen veroorzaken tijdens het rijden.

Maar als iemand die ervaring heeft met het wiebelen van het wiel, kan ik je verzekeren dat als het eenmaal de eerste keer is gebeurd, je zo ongeveer alles zult doen om te voorkomen dat het opnieuw gebeurt!

Sinds zijn jeugd rijdt Martin op allerlei soorten fietsen op verschillende paden. Hij fietste ooit door Frankrijk en viel ooit met een hybride in een kanaal. Hij schrijft op onze site over alles wat met fietsen te maken heeft. Je kunt meer over hem te weten komen op bicycle2work.com/about-martin-williams/