Een Knipoog Naar Surly Bridge Club

Bij het plannen van de Ruta Chingaza-reis hebben we drie renners geholpen die nog nooit aan bikepacking hadden gedaan. Toen ik probeerde te beslissen over de ideale fietsen om ze voor de reis te krijgen, was de Bridge Club een van de eersten die in me opkwam. Dit is waarom het misschien wel de beste bikepacking-fiets voor beginners is, uit de doos

Na maanden van plannen en organiseren van het Ruta Chingaza-project afgelopen januari, hadden we twee belangrijke verkenningstochten gepland: een grotere rit met een groep van vijf van ons; dan zouden we afspreken in Bogota voordat we aan een tweede rit begonnen om de Ruta Chingaza-lus te voltooien. De tweede zou drie extra rijders bevatten, die allemaal nog nooit op een onverharde fietsreis waren geweest

Uiteindelijk, na heel veel nieuwe fietsen te hebben bestudeerd, waren er niet veel die voldeden aan alle vereisten die we belangrijk vonden voor beginnende bikepackers. Hun fietsen moesten direct uit de doos comfortabel, capabel, vertrouwenwekkend en betrouwbaar zijn, zonder enige aanpassingen. Er waren slechts twee tot drie nieuwe, betaalbare fietsen die op de lijst kwamen. De Surly Bridge Club was de enige die als enige uit de bus kwam. Hoewel we deze fiets al de Gear of the Year-prijs hadden toegekend vanwege zijn eenvoud, was het duidelijk dat het genie van deze eenvoudige fiets doorscheen. Hier zijn de zes redenen waarom het een duidelijke keuze was voor deze reis, vooral met hobbelige wegen, steile hellingen en beginnende bikepackers in gedachten.

1. De Gootsteen

De eerste en meest voor de hand liggende is dat de Bridge Club alle rijdieren bezit. We wisten dat we tijdens deze reis een volledig regiment uitrusting voor koud en nat weer moesten dragen. Bikepackers die net beginnen, weten niet hoe ze licht moeten inpakken. Mensen die nieuw zijn met kamperen, hebben echter misschien niet de beste slapping bags of tenten. Het was essentieel om fietsen te vinden die een paar accessoires konden bevatten. We wilden niet dat het team hacktools moest gebruiken om waterflessen of andere uitrusting te bevestigen. Een rigide-specifiek frame geeft je voldoende driehoeksruimte om een frametas te maken.

2. Basiscomfort En Vertrouwen

Er waren een paar essentiële dingen om te helpen bij het comfort en de veiligheid op deze uitdagende route. Het was essentieel om grotere banden te hebben. We weten allemaal dat grotere banden meer comfort bieden op hobbelige ritten en betere tractie op oneffen of ruig terrein. We wisten dat ze meer dan 5 cm moesten zijn, maar niet zo groot en zwaar als een band van meer dan 7 cm. Het is geen toeval dat Surly voor 6 cm banden koos voor een fiets die ze hebben ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de overgrote meerderheid van toerfietsers en waar ze echt rijden. De Gypsy van Trade is een klassiek voorbeeld van een fietstourer die vanaf het begin predikte over het belang van deze maatband.

Over comfort en vertrouwen gesproken, het is ook passend dat de Bridge Club is gebaseerd op mooi geveegde platte staven. Platte staven zijn stabieler dan vallen op oneffen terrein en platte staven hebben 12 keer meer comfort.

3. Grotere Banden Hebben Ook Kleinere Afmetingen

Wat zijn de voordelen van 70 cm banden ten opzichte van 29er rubbers? De kleinere banddiameter betekent een lagere versnelling waardoor je meer kracht hebt voor lange beklimmingen. De banden van 27,5 x 6 cm die op de Bridge Club worden geleverd, komen eigenlijk overeen met de diameter van een typische 700c (74 cm) x 42 mm-band – 71 cm/.707m om precies te zijn. Als je dat vergelijkt met een 6 cm 29er-band, is dat ongeveer 4 cm minder diameter, wat overeenkomt met ongeveer een versnellingsinch bij het overwegen van een vriendelijke klimuitrusting. De WTB Riddlers waren ook een bonus. Het zijn geweldige dirt-touring-banden met goede grip in de bochten en een snel rollend middenprofiel. Ook zijn 27,5 x 2,4’s over het algemeen gemakkelijk te vinden in elke fatsoenlijke mountainbikewinkel in Latijns-Amerika. Voor het grootste deel is 66 cm naar buiten geduwd en zijn er maar heel weinig fatsoenlijke opties om uit te kiezen in de regio.

4. De Juiste Versnelling

Over lage versnellingen gesproken, het is moeilijk te geloven dat bedrijven tegenwoordig fietsen op de markt brengen voor avontuur en bikepacking wanneer ze worden geleverd met een 38T kettingblad en een 11-42 cassette – of, erger nog, een schijn van een wegdubbel en een kleine wegcassette. Deze zijn niet de beste om met een beladen fiets bergopwaarts te rijden. We wisten bij deze ritten dat de Colombiaanse wegen notoir steil waren, met soms belachelijke en bijna onrijdbare hellingen. Omdat we op zoek waren naar de juiste fiets voor drie beginnende bikepackers, stond een solide oma-uitrusting bovenaan de lijst, en een die geen aanpassingen zou vereisen. De 2022 Bridge Club had een voorraad van een 32T kettingblad met een Eagle SX-cassette (11-50T). Dit betekent dat er een versnellingsbereik van 455% is en een gemakkelijke 1x-shifter. Er is ook een oma-uitrusting met 17,8 inch. Ik vind het meestal leuk om 19 te hebben met een volledig beladen fiets op steile bergachtige wegen, dus 17,8 was nog beter. Eindelijk een fiets die het doet!

5. Een Solide Voorraadbouwpakket

Dit is een beetje een goed idee, maar het komt maar al te vaak voor dat nieuwe fietsen een behoorlijk goede bouwset hebben, met kanttekeningen – onderdelen die mogelijk onmiddellijk moeten worden verwisseld. Over het algemeen is de 70 cm Bridge Club-constructie behoorlijk verdomd solide, zonder opvallende gebreken. Het is duidelijk dat grepen en zadels vaak worden verwisseld op basis van persoonlijke voorkeuren, maar we waren behoorlijk onder de indruk van wat deze fiets van de plank biedt.

Componenten

  • Balhoofd: Cane Creek 40
  • Remmen: Tektro HD-M275
  • Remhendels: Tektro HD-M275
  • Rotoren: Tektro 160/160 mm
  • Shifters: EAGLE
  • Stuurpen: ProMax 4 bout, 31,8
  • Stuur: Salsa Bend
  • Grip/Tape: Velo
  • Zadel: WTB Volt Sport
  • Zadelpen: Promax, 27,2 mm

Aandrijving

  • Crankstel: SRAM SX EAGLE 32t
  • Trapas: SRAM Power Spline
  • Achterderailleur: SRAM SX EAGLE
  • SRAM EAGLE 11-50t tandwiel of tandwielset
  • Ketting: SRAM SX EAGLE

Wielen

  • Voornaaf: Novatec, 32 uur, QR
  • Achternaaf: Novatec, 32h, QR
  • Velgen: WTB STPi29 TSC
  • Banden: WTB Riddler 27,56 cm

6. Staal Is Echt

Ten slotte hebben we allemaal de mantra gehoord, Steel is Real . En terwijl sommigen van ons op deze reis met carbonfietsen, verende vorken en zelfs carbonsturen reden, zijn er gelegenheden waar die mantra werkelijkheid wordt. Een van de fietsen kreeg een pak slaag op het vliegveld voordat we zelfs maar begonnen te trappen. Toen het eenmaal was uitgepakt, realiseerden we ons dat de geïntegreerde derailleurhanger was gebogen als een banaan. Het was een zwaar stuk massief staal, dus het was een beetje verrassend. Geen probleem. We brachten het naar een plaatselijke winkel en ze bogen het weer in werkende staat en brachten het vervolgens tot precisie met een uitlijningstool. De rest van de reis waren er geen problemen mee.

Veel dank aan Surly voor het lenen van deze fietsen voor de reis, wat geen invloed had op deze beschrijving. Revelate Designs is ook dankbaar voor de tassen die ze voor deze fietsen hebben geleverd. Meer lezen over de Surly Bridge Club? De gedetailleerde beoordeling van Cass is beschikbaar. Ga voor meer informatie over het 2022 70 cm-model naar de gedetailleerde recensie van Cass.

Ruta Chingaza is een bikepacking-lus van een week die begint en eindigt in Bogot, Colombia. Conservation International creëerde de route in samenwerking met de Conservation International. Het loopt door enkele van de mooiste landschappen van het gebied, waaronder nevelwouden op grote hoogte, bedreigde pramo’s en waterbronnen die 70% van de zoetwatervoorziening van Bogot leveren. Het verbluffend mooie Chingaza National Park is het hoogtepunt van de route, die voorheen ontoegankelijk was voor fietsers. Meer te weten komen.