Elektrische Fietsen Begrijpen. Gashendel En Trapondersteuning

Misschien heb je vragen over elektrische fietsen, ook wel e-bikes genoemd. Elektrische fietsen bieden u mogelijkheden in fietsen met een elektrisch aangedreven hulpmiddel ingebouwd. Een e-bike kan worden aangepast om het vermogen dat u tijdens het fietsen ontvangt aan te passen. Dit zit meestal tussen een lage zuinige stand of een turbostand in. Soms wordt het ook wel een sportsetting genoemd.

Zijn elektrische fietsen uitgerust met een gashendel? Sommige elektrische fietsen zijn uitgerust met een gashendel. Niet alle elektrische fietsen hebben ze echter. Veel e-bikes kunnen worden beschouwd als fietsen met trapondersteuning. Dit betekent dat je alleen extra kracht krijgt als je trapt. Sommige e-bikes hebben ook een gashendel die je extra kracht geeft als je niet trapt.

Je kunt kiezen voor trapondersteuning, gaspedaal of beide, afhankelijk van welke ebike je koopt. Aangezien er tegenwoordig op het internet niet veel informatie beschikbaar is over het al dan niet hebben van een gaspedaal voor e-bikes, hebben we dit artikel gemaakt om de verschillen tussen e-bikes met trapondersteuning en e-bikes met gaspedaal te helpen opsporen. we behandelen die informatie, we bespreken de andere dingen die u wilt weten voordat u een e-bike koopt, de motor.

Wat Is Een E-bike Met Trapondersteuning?

Druk omhoog of omlaag om de trapondersteuning te verhogen/verlagen

De meeste e-bikes zijn ontworpen als e-bikes met trapondersteuning. Wat betekent dat precies? Hoewel er kleine verschillen zijn tussen verschillende motorfabrikanten, werken alle e-bikes met trapondersteuning op dezelfde manier.

Je kunt een fiets met trapondersteuning kopen om tijdens het trappen een extra boost te krijgen. Zodra u vanuit stilstand begint te trappen, voelt u de motor van de e-bike aanslaan en activeren.

De Boost

Veel mensen houden van fietsen met trapondersteuning. Het extra vermogen dat een fiets met trapondersteuning je geeft, helpt traagheid te overwinnen terwijl je voor het eerst de straat op gaat.

Veel e-bikes worden geleverd met een schakelaar bij de handgrepen die het vermogen regelt. Het heeft een +/- schakelaar. De meeste fabrikanten raden aan om met een lagere instelling te beginnen wanneer je trapondersteuning voor het eerst onder de knie krijgt. Hierdoor kunt u zich meer op uw gemak voelen met de stuwkracht.

U kunt de kracht van de motor aanpassen door een elektrische fiets met trapondersteuning te gebruiken. Je kunt ervoor kiezen om voor heel weinig te gaan of het motorvermogen te vergroten door te kiezen voor 250w of 350w. De meerderheid van de recreatieve fietsers gebruikt 250w stroom. Een 350w is meestal meer voor degenen die op professioneel niveau rijden.

Vermogensinstelling En Bereik

Als u een elektrische fiets met trapondersteuning gebruikt, zult u merken dat hoe meer kracht u gebruikt, hoe kleiner het bereik.

Sommige elektrische fietsen met trapondersteuning hebben een bereik van kilometers op hun schermen. U kunt het bereik ook aanpassen door de vermogensinstelling te wijzigen. Afhankelijk van de e-bike, de vermogensinstelling en de afstand die u aflegt, kan het erg zijn hoe ver u kunt komen.

U kunt echter meestal twintig tot veertig mijl van uw fiets halen voordat u uw batterij moet opladen. Veel modellen e-bikes met trapondersteuning bieden verschillende ondersteuningsniveaus. Instellingen worden meestal dingen genoemd als laag, gemiddeld en hoog. Er zijn echter enkele e-bikes met maximaal vijf instellingen voor trapondersteuning.

Eenvoudige video over elektrische fietsen met trapondersteuning versus gasbediening

E-bikes En Gashendels

Hoewel sommige e-bikes gashendels hebben, hebben niet alle elektrische fietsen dat. Mensen denken bij een gaspedaal op een fiets vaak aan een motorfiets met zijn draaigreep.

Op de meeste e-bikes is uw gashendel echter een simpele knop.

Sommige fietsen, zoals de RadPower, hebben gashendels van het draaitype. De e-bike werkt op precies dezelfde manier als het gaspedaal van een auto. U hoeft niets anders aan uw fiets te doen om hem te laten accelereren nadat u op de gasknop hebt gedrukt.

E-bikes die gashendels gebruiken, werken als een motorfiets of een elektrische scooter. De gashendel wordt ingeschakeld door op de knop te drukken. Dit activeert de motor en stuwt jou en je fiets vooruit. U kunt trappen of profiteren van het vermogen van uw fiets.

U kunt indien gewenst ook uw gaspedaal aanpassen met een volumeknop. Dit geeft je veel controle over hoeveel kracht je krijgt tijdens het rijden.

Er zijn veel soorten e-bikes waaruit u kunt kiezen, afhankelijk van uw locatie. In de Verenigde Staten bieden de meeste e-bikes een gashendelfunctie, hoewel ze die niet allemaal hebben.

In sommige landen is het echter wettelijk niet toegestaan dat elektrische fietsen gashendels hebben. In dat soort landen kun je alleen fietsen kopen die trapondersteuning gebruiken.

Soorten Ebike-gashendels

Draaigas op RadRover

Er zijn een paar verschillende soorten gashendels die je op verschillende soorten elektrische fietsen kunt vinden. Hieronder vindt u een lijst met de meest populaire gashendels voor e-bikes.

  • Sommige fietsen, zoals de eFlow E3 Nitro elektrische fiets, gebruiken wat bekend staat als een draaigas met halve greep. Deze gashendel wordt op dezelfde manier gebruikt als een scooter of motorfiets. Dit is het meest voorkomende type gashendel voor e-bikes dat je tegenwoordig zult vinden.
  • Andere fietsen, zoals de Prodeco Outlaw SS elektrische mountainbike, gebruiken een zogenaamde duimgashendel. Om de elektrische boost te activeren, duwt u de gashendel met uw duim naar voren.
  • Er is ook een ander type duimgas verkrijgbaar. De duimgashendel die wordt gebruikt door fietsen zoals het BionXsystem of de OHM XS750 elektronische fiets gebruikt een andere stijl. Op dit soort fietsen heb je een rode knop; je beweegt met je duim naar voren om de motor in te schakelen.
  • Het laatste soort gaspedaal dat u zult vinden, is een drukknopgaspedaal. Deze functie wordt gebruikt in elektrische fietsen zoals de Clean Republic Hilltopper elektrische fietskit. De gashendel werkt als een aan/uit-schakelaar. Helaas kunt u met dit type versneller uw vermogensniveau niet aanpassen.

Combinatie Fietsen

Als u het type persoon bent dat de voorkeur geeft aan het beste van beide werelden, weet dan dat sommige e-bikes zowel een gashendel als een trapondersteuning bieden.

Met dit soort fietsen kun je de trapondersteuningsmodus gebruiken wanneer je wilt, maar je krijgt ook een handige boost via het gaspedaal. Hoewel je niet beide tegelijk kunt gebruiken, is het mogelijk om beide te hebben.

Nu we de soorten gashendels hebben behandeld die je in e-bikes aantreft, evenals de verschillende soorten e-bikes die je kunt kopen, gaan we nog een ander essentieel onderdeel van een e-bike behandelen dat je van dichtbij wilt bekijken voordat je koop een e-bike: de motor. Laten we beginnen met de soorten ebike-motoren.

TERN Vektron S10

Soorten E-Bike Motoren

Je hebt nu voldoende kennis om de verschillende soorten ebikes te begrijpen, en kunt ook de gewenste gashendelstand bepalen. Nu moet je goed kijken naar zowel de motor als de accu. Laten we beginnen met de soorten ebike-motoren.

Immers, als je een e-bike wilt met een krachtige gashendel, dan is het eerste waar je goed naar wilt kijken de motor. Dus als u onderzoek doet naar gashendels en e-bikes, moet u het volgende weten over motoren.

Voornaafmotor

De voornaafmotor is het meest eenvoudige e-bike-ontwerp. Dat betekent ook dat dit type e-bike ook de meest beperkte capaciteit heeft. E-bikes met gashendelsystemen zijn de beste keuze voor voornaafmotoren.

Het is lastiger om assistentie te verlenen op basis van berijder als je motor niet op je aandrijflijn zit. De opvouwbare elektrische fiets van Brompton is een uitzondering op deze regel. Bromptons opvouwbare e-bike biedt een voornaafmotor die trapondersteuning gebruikt en geen gaspedaal.

E-bikes met voornaafmotoren kunnen echter tractieproblemen hebben. Dat komt omdat het grootste deel van het gewicht van de fiets over het achterwiel zit, waardoor een systeem ontstaat dat constant uit balans is.

Het kan ook een uitdaging zijn om efficiënt te accelereren wanneer uw aandrijfeenheid zich op uw voorwiel bevindt. Omdat voornaafmotoren meestal beperkt zijn, komen ze niet veel voor als e-bike-systemen. Je vindt deze vaak op goedkope ombouwsets, omdat ze geweldig zijn voor het ombouwen van vrijwel elke fiets.

Voordelen Van Voornaafmotor

  • Een aan de voorzijde gemonteerde naafmotor zal de achteras minder belasten. Hierdoor is het mogelijk om een aanhangfiets op uw fiets te monteren.
  • Je kunt de motor nog steeds gebruiken om toegang te krijgen tot de gashendel of cadanssensor als de ketting breekt op dit type e-bike.

De Nadelen Van De Voornaafmotor

  • De meeste voorvorken zijn niet gemaakt om de stress van een e-bikemotor aan te kunnen.
  • Door een motor aan de voorkant van je e-bike te monteren, komt er meer gewicht aan de voorkant, waardoor de fiets zwaar aanvoelt en het sturen moeilijker wordt.
  • Als je een motor aan de voorkant hebt, kan je fiets geen hobbels of stoepranden aan.
  • Het is veel moeilijker om het voorwiel van een aan de voorzijde gemonteerde motor te verwijderen, omdat deze meer weegt en niet snel kan worden losgemaakt.
  • Het zal moeilijk zijn om koppelarmen aan de voorvork te bevestigen.

Achternaafmotor

Je kunt een ebike kiezen met een achtermotor, zodat je een ebike kunt kopen met gaspedaal of trapondersteuning. Mogelijk is een hybride fiets mogelijk die beide systemen omvat. Je kunt er zelfs tussen wisselen als je wilt.

Achtermotoren voor niet-vouwfietsen kunnen achteraf worden gemonteerd. Dit maakt ze erg populair voor het ombouwen van elektrische fietsen.

Achternaafmotoren komen ook veel voor omdat ze goedkoop te maken zijn en zelfs mooier dan een voornaafmotor. Achternaafmotoren lijken meer op een standaard fietsnaaf dan op een motor en smelten snel in de fiets.

Er zijn nadelen aan het rijden op een ebike met een achternaafmotor. Doordat de motor in het achterwiel zit, hebben e-bikes met achtermotor een ongelijke gewichtsverdeling. Dat betekent dat de locatie van de motor op e-bikes met achternaafmotor ook van invloed kan zijn op de besturing, controle en bediening van de fiets.

De Voordelen Van Een Achternaafmotor

  • In vergelijking met vooraan gemonteerde motoren kunnen achternaafmotoren extra gewicht aan.
  • Achternaafmotoren hebben een voordeel ten opzichte van vooraan gemonteerde motoren omdat ze de voorvork niet extra belasten. Dit helpt de fiets in balans te houden.

Nadelen Van De Achternaafmotor

  • Met een achternaafmotor kunt u geen aanhanger op uw as bevestigen. Het zal, indien mogelijk, moeilijk zijn om een aanhanger op uw e-bike te monteren vanwege de aanwezigheid van de motorkabel of ander bevestigingsmateriaal voor de motor.

Middenmotor

Een andere optie die je hebt in e-bike-motoren is de middenmotor. Een middenmotor bevindt zich in het middelste deel van uw fietsframe en wordt gecombineerd met uw trapas, cranks en cranks.

Motoren met middenaandrijving worden meestal niet geleverd met gashendels. Dat komt omdat de motor van de fiets wordt geactiveerd door te trappen, dus e-bikes met middenmotor zijn meestal fietsen met trapondersteuning.

Een e-bike voorzien van een middenmotor heeft veel voordelen ten opzichte van een naafmotor. Veel fabrikanten van fietsen met trapondersteuning gebruiken de middenmotor bij hun fietsen.

Een middenmotor zal meer koppel produceren dan een naafmotor met hetzelfde vermogen.

Een middenmotor bevindt zich in het midden van een e-bike, zodat het gewicht van de fiets beter in balans is tijdens het rijden.

Een e-bike met een middenmotor zal een groter versnellingsbereik hebben. Dit komt doordat de motor de crankarmen aandrijft en niet het wiel. Met een middenmotor is het ook veel gemakkelijker om een koppelsensor te installeren, omdat je dan de hoeveelheid input van de berijder kunt meten.

Met deze sensor kun je de hoeveelheid hulp die je nodig hebt aanpassen en kan je ook de intensiteit van je trappen variëren.

Voordelen Van Middenmotor

  • Een middenmotor op een e-bike geeft je de beste gewichtsverdeling die er is.
  • Met een motor met middenaandrijving oefent u geen extra druk uit op de voor- of achterkant van de fiets.
  • Met een middenmotor heb je gemakkelijk toegang tot zowel je voor- als achterwielen.
  • Als u een middenmotor gebruikt, kunt u uitrollen zonder motorweerstand.

Nadelen Van Middenmotor

  • Een motor met middenaandrijving legt meer spanning op uw fietsketting. Het kan zijn dat je je fietsketting vaker moet vervangen of vaker moet onderhouden als je besluit een e-bike met middenmotor aan te schaffen.
  • Als je ketting breekt terwijl je aan het fietsen bent, kom je vast te zitten. Dus misschien wilt u daar rekening mee houden en betalen voor een set die u op uw fiets kunt meenemen en waarmee u uw ketting kunt repareren voor het geval deze breekt terwijl u onderweg bent.
  • Een motor met middenaandrijving verslijt ook sneller andere onderdelen van de aandrijflijn dan de ketting, zoals het voortandwiel en de achtercassette. Nogmaals, misschien wilt u ook onderweg voorbereidingen treffen voor mogelijke problemen met deze onderdelen.

Laatste Gedachten

Nu je een beetje weet wat elektrische fietsen te bieden hebben, moet je beslissen welk type elektrische fiets voor jou geschikt is. Als je nooit wilt trappen, dan wil je een fiets met gaspedaal. Een combinatiefiets is het beste als je van plan bent af en toe te trappen. Als u echter liever geen gaspedaal gebruikt of als u in een gebied woont waar gas geven niet is toegestaan op e-bikes, dan kunt u een fiets kopen die gebruikmaakt van de trapondersteuningsmodus.

Je moet ook bekend zijn met ebike-motoren voordat je je ebike koopt. We hebben alle drie soorten ebike-motoren behandeld, inclusief de achternaafmotor, de voormotor en de middenmotor. Een middenmotor is de beste keuze als je op zoek bent naar een ebike met gaspedaal, een hybride ebike of beide. Omdat motoren met middenaandrijving voor de meeste e-bikes gas kunnen geven, zijn ze het enige type motor dat krachtig genoeg is.

Nu je een beter begrip hebt van ebike-gashendels en ebike-trapondersteuning, is het tijd om erop uit te gaan en de elektrische fiets te kopen die bij je past.

Tyler is de oprichter van bicycle2work en een wielerfanaat aller tijden. Wat begon met een BMX toen hij een kind was, groeide uit tot een passie voor racefietsen, cruisers, mountainbikes en vrijwel elk ander type fiets onder de zon. Tyler bracht een week door met rijden naar Mexico en het eten van taco’s voordat hij naar huis terugkeerde. Meer informatie over Tyler vind je op bicycle2work.com/about-tyler-smith/