Eerste Gezicht. 2022 Bombtrack Beyond+ ADV

2020 ziet een paar aanpassingen aan Bombtracks Big-wheeled Beyond+ ADV, inclusief drie-pack kooibevestigingen op elke stoel. Hier zijn alle details, de volledige bouwkit en een paar gedachten over hoe het rijdt.

Hoewel er in 2022 enkele aanpassingen aan de Beyond+ ADV zijn, was ik niet van plan om gedachten over deze grote krachtpatser in de Bombtracks Beyond-opstelling te plaatsen. Na een rit van 30 km door het bos tijdens het Groundwork-evenement van dit jaar, was ik zo onder de indruk van de volledig stijve fiets dat ik een paar gedachten wilde delen.

Met zijn 29+ wielen is het geen verrassing dat deze versie van de Beyond-avonturenserie (er zijn ook 700c- en 27.5+ modellen) door bijna alles heen gaat waar je het op gooit, of het nu rotstuinen of wortelstelsels zijn. Het is ook verrassend gemakkelijk te hanteren voor zo’n kleine fiets. Het is iets kleiner dan de ADV en Beyond Plus, dus het is de moeite waard om dichterbij te kijken om degene te vinden die voor u werkt. De fiets op de foto is een grote maat.

  • Frame/vork: Staal/Carbon, Maten SML XL
  • Hoeken (L): 68,5 Balhoofdbuis, 72 Zitbuis (L)
  • Stapel/bereik: 644 mm/434 mm (L)
  • BB Drop/Chainstay 70mm/450mm
  • Trapas BB DUB BSA 72 mm
  • Naafspecificaties: 15 x 110 mm TA, 12 x 148 mm TA
  • Zadelpen: 30,9 mm
  • Maximale bandenmaat: 29 x 3in

Over het algemeen vind ik ook dat het verkleinen van de maat als je tussen twee zit op een fiets die is uitgerust met Jones H-bars, helpt om het meeste gebruik te maken van de verscheidenheid aan handposities die ze bieden. Als de bovenbuis bijvoorbeeld te lang is, kan het zijn dat u op uw uiteinden gaat rusten en ze niet gebruikt zoals bedoeld. Schuif in plaats daarvan uw handen naar voren in de haken om een betere lichaamshouding te bereiken.

Nieuw zijn de drievoudige bevestigingen op de staande achtervorken, zoals te zien op de Hook ADV. Dit hangt af van hoe goed het werkt met lading en van je schoenmaat. Waterflessen in de laagst mogelijke stand genieten de voorkeur van velen. Je kunt ook stealth-routing gebruiken om een dropper te routeren. Het stevige chromo frame, afgewerkt in een stoere matte poedercoating, kan tegen een bagagedrager. Beyond ADV’s vork kan ook worden gebruikt om vrachtkooien te vervoeren. Omdat het volledig carbon is, helpt de vork het gewicht te verminderen. Als u van plan bent uw fiets voor lange afstanden mee te nemen, wilt u deze beschermen met helikoptertape.

2020 Bombtrack Beyond+ ADV-bouwset

De ADV is geprijsd tegen een redelijke prijs. Het beschikt over een zorgvuldig geselecteerde verzameling betrouwbare onderdelen, waaronder WTB ST’s, Ranger Toughs en Ranger Toughs in een smaak van 29×8 cm. Bombtrack heeft een i45 voorkant en een I40 achterkant gespecificeerd. Magura Trail Sport-hydrauliek zorgt voor remkracht. Er zijn vier zuigers aan elk uiteinde en twee aan elk uiteinde. SRAM’s Eagle GX (1052T met een 30-T kettingblad) is een geweldige keuze om te klimmen. Geclaimd gewicht is 13,1 kg (131 kg); de koolstofvork en een goed gekozen bouwpakket helpen zeker om wat gewicht te verminderen, vergeleken met de zwaardere Beyond Plus.

  • Frame 4130 Double Butted Crmo-buizen
  • Vork BOMBTRACK BPC full-carbon schijfvork/drievoudige kooibevestigingen
  • Stuur JONES H-BAR LOOP 710 stuur, 31,8 mm, 710 mm
  • Handvatten BOMBTRACK SHIFT 170 mm handvatten
  • Stuurpen BOMBTRACK TAMP gesmede aluminium stuurpen, 3
  • Headset FSA Orbit ITA afgedichte semi-geïntegreerde/externe Aheadset, 1
  • Versteller GX-EAGLE 12-speed trigger-shifter
  • Remmen MAGURA TRAIL SMART 4 zuigers voor, 2 zuigers achter / 180 mm rotoren
  • Crankstel SRAM DESCENDANT aluminium crank, Boost DUB
  • Trapas SRAM DUB BSA 73 mm
  • Ketting SRAM GX EAGLE ketting, 118L
  • Kettingblad SRAM GX EAGLE aluminium, smal-breed, 30T
  • Cassette SRAM XG-1275 EAGLE 12-speed cassette, 10-50 T
  • Achterderailleur SRAM GX EAGLE, koppeling, lange kooi
  • Voornaaf BOMBTRACK TRAIL afgedichte naaf, 6-bouts schijf, 15 x 110 mm steekas
  • Voornaaf BOMBTRACK TRAIL afgedichte naaf, XD Driver, 6-bouts schijf, 12 x 148 mm steekas
  • Voorrand ST i45 dubbelwandig. TCS 2.0. 32 uur
  • Achtervelg WTB ST i40 dubbelwandig, TCS 2.0, 32h
  • Zadel BOMBTRACK ORIGIN zadel
  • Zadelpen BOMBTRACK YEW aluminium zadelpen, 30,9 mm x 400 mm
  • Zadelklem BOMBTRACK-ORIGIN Zadelklem van gesmeed aluminium, 34,9 mm
  • Banden WTB RANGER TCS TOUGH vouwband, 74 cm x 8 cm

Plaats het niet in een hokje als een onverharde tourer met grote wielen, zelfs als de voorzieningen voor bikepacking-uitrusting het ideaal maken voor meerdaagse avonturen. Houd er rekening mee dat het 10 mm minder trapasverlies en een slappere kophoek heeft dan een Surly ECR, bijvoorbeeld . Ik had maar een paar uur op de fiets, maar het was duidelijk te zien dat de Beyond ADV een echt capabele, onderhoudsarme mountainbike is die vooral handig is bij technische afdalingen. Een dropperpost zou zeker een waardevolle upgrade zijn.

De 2022 Bombtrack Beyond+ ADV is beschikbaar voor 2699//. Er is ook een optie voor alleen frames voor de VS en 680. Bekijk ook onze recensie van Beyond+ 2 van vorig jaar en kijk hoe Matty zijn Beyond+ ADV in deze Readers Rig heeft.