Schwalbe Aerothan Buizen Beoordeling

Eerder dit najaar aangekondigd, zijn de ultralichte Aerothan-buizen van Schwalbes extreem opvouwbaar, wegen ze ongeveer half zoveel als een standaardbuis en wordt beweerd dat ze een uitstekende lekbestendigheid bieden. Zijn ze de prijs waard? We hebben er een paar gestuurd om erachter te komen

Het gewicht van grote banden en binnenbanden kan een groot probleem zijn. Hoewel een tubeless setup een goede optie is voor bikepacking, kan het het gewicht draaglijker maken. Voor een laatste redmiddel, zoals een tube, lijkt het een beetje gek om er een rond te sjouwen wanneer sommige van de grotere plus-sized opties meer dan een pond wegen en op geen enkele manier klein zijn. Schwalbes Aerothan Tube is de nieuwste ultralichte buisoptie, hoewel er veel andere opties zijn. Het merk maakt er grote beweringen over.

Schwalbe Aerothan Tubes, gemaakt van een thermoplastisch polyurethaan TPU (inclusief de klep), weegt 65% minder dan vergelijkbare butylrubberen tubes. Wat ze uniek maakt, is hun weerstand tegen lekrijden, hitte en knijpen, en een rijgevoel dat is vergeleken met een echte tubeless setup. Ik heb de afgelopen weken een paar van hun 700c Allround-buizen gebruikt (en een 27.5+ buis als reserve bij zich) om te zien hoe ze zich voelen.

Eerste Indruk

De Aerothan-buizen zijn indrukwekkend licht van gewicht en hun semi-transparante, onbehandelde afwerking ziet er bijzonder futuristisch uit. De TPU-constructie is vrij glad, heeft geen grip zoals standaard rubberen buizen en voelt niet kwetsbaar aan. Zowel de 700c Allround als de 27.5+ buizen zijn indrukwekkend klein verpakt en verdwijnen in de bodem van een frametas tijdens het bikepacken of gemakkelijk weggestopt in een heuptasje terwijl je op pad bent. De buizen worden verzonden in een kleine, met papier bedekte doos met een rubberen band om te voorkomen dat ze scheuren.

De 700c Allround buizen wogen 65g op mijn weegschaal. Dit werd vergeleken met een vergelijkbare buis van butylrubber (700×45-50 mm) met een gewicht van 147 g. De 27.5+ Aerothan-buis woog een indrukwekkende 116 g, vergeleken met een Maxxis 27.5+ buis van 343 g. Deze buizen zijn vergelijkbaar met de ultralichte buizen van Tubolitos en voldoen aan de gewichtsclaims van Schwalbes. De Aerothan-buizen zijn kleiner dan vergelijkbare rubberen buizen en kunnen worden samengedrukt met een riem of tape.

Ik heb de standaard 74 cm butylbuizen verwisseld voor de Aerothan 700c Allround-buizen op een fiets die ik momenteel aan het testen ben. Installatie is net zo eenvoudig als het installeren van een gewone buis, zelfs een beetje gemakkelijker, omdat het gladde oppervlak van de buis snel op zijn plaats op de velg springt wanneer hij gedeeltelijk is opgeblazen. Het ventiel heeft geen schroefdraad en is gemaakt van TPU, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je de kleine ronde moeren kwijtraakt. Interessant is dat de Aerothan-buizen worden geleverd met verwijderbare ventielkernen, wat misschien handiger is om in te pakken, omdat ze niet compatibel zijn met tubeless afdichtmiddel. Dit elimineert de mogelijkheid om kit te gebruiken om uw eigen slijmbuis te maken. Dit was een populaire praktijk vóór de komst van tubeless banden.

Prestatie

Wat me het meest interesseerde in de Aerothan-buizen, waren de beweringen van Schwalbes dat ze een tubeless-achtig gevoel boden en vanwege hun uitzonderlijke duurzaamheid, je in staat stellen om een lagere druk uit te voeren dan een standaard butylbuis. Tijdens mijn eerste grote grindrit met de 700c Allround Aerothan-buizen geïnstalleerd in 700 x 50 mm Maxxis Ramblers, liep ik wat ik beschouw als vrij standaard grinddruk. Precies rond de 30 PSI aan de voorkant en 35 PSI aan de achterkant, en had helemaal geen problemen. Ze presteerden zoals verwacht. Ik kon geen verschillen ontdekken tussen hen en een standaard butylbuis, omdat het een hogere druk was.

Vervolgens ging ik op pad in het gebied dat populair is bij Tacomas, uitgerust met volledig geveerde mountainbikes. Mount Mahoney, Powell River is de plek om naartoe te gaan als je op zoek bent naar een steile klim en snelle afdalingen. Gelukkig is er één stroompad waarvan ik dacht dat het een goede proeftuin zou zijn voor lagere drukken. Beide banden werden 10 PSI lager, 20 voor en 25 achter neergelaten. Ze presteerden goed, ondanks mijn aanvankelijke angst. Wanneer ze in een lagere druk vallen, voelen de Aerothan-buizen zich ergens tussen een echte tubeless setup en een standaard butyl-tubed-band. De lichtgewicht, buigzame buis zorgt voor veel beweging van de band, wat me hielp grip te houden op sommige steilere afdalingen, maar het voelde nog steeds iets veerkrachtiger , bij gebrek aan een beter woord, dan een tubeless setup.

De Aerothan-buizen waren eigenlijk heel indrukwekkend, totdat ik over een stuk houtkap vloog dat bezaaid was met vuistgrote stenen. Dit is waar ik hun breekpunt vond en mijn band voldoende samendrukte om de Aerothan tegen mijn velg te drukken, wat resulteerde in een lekke band. Let wel, ik gebruikte de buizen, banden en fiets voor doeleinden die niet bedoeld waren. In mijn geheim hoopte ik dat ik in staat zou zijn de Aerothan-buizen vast te zetten. Later die avond haalde ik wat Park Tool lijmloze pleisters tevoorschijn en repareerde het meteen, het is nu meer dan een week geleden en ze houden het prima. Schwalbe suggereert dat mensen hun eigen patches gebruiken. Het is echter fijn om te weten dat Park Tool-varianten prima werken.

Ik zal er ook aan toevoegen dat de lekke banden niet uitzetten of splitsen op de buis, wat gebruikelijk is voor standaard butylbuizen, wat lijkt te worden toegeschreven aan hun algehele duurzaamheid. Ik probeerde de Aerothan-buizen met een schaar en ze bleken resistenter te zijn dan normale buizen. De Aerothan-binnenbanden zijn na een paar weken niet meer zo responsief als nieuwe, maar ze zijn vergeeld doordat ze zo lang in de band hebben gezeten. Ik neem aan dat dat echter niets is om je zorgen over te maken. Mijn enige minpunt is het ventiel zonder schroefdraad. Het maakt pompen met vergrendelingskoppen moeilijk te gebruiken, omdat de TPU-klep geen wrijving heeft en glad is.

Het is vermeldenswaard dat ik heb gehoord van anderen die moeite hebben met het patchen van de buizen bij het gebruik van Schwalbes lijmloze pleisters, maar dat was niet mijn ervaring. Een van onze lezers slaagde er ook in een klep te breken, precies waar de velg de klepsteel raakt, wat niet geweldig is om te zien. Ik ben hier echter niet helemaal door verrast en ben ervan overtuigd dat mijn titanium Terkse-klepstelen in combinatie met een goede tubeless setup een veel betrouwbaardere setup is, vooral voor bikepacking.

Bekijk hieronder alle huidige Aerothan-opties:

Pluspunten

  • Lichtgewicht en opvouwbaar
  • Het is gemakkelijker te recyclen dan butylkuipen
  • Geweldig rijgevoel