Vloeibare Zonneschijn. Vaste Uitrusting Op Colorado Trail

Christopher Schmidt, een fixed-gear bikepacker, ging in de zomer op pad om het zuidelijkste deel van de Colorado Trail vanuit Buena Vista, Durango, aan te pakken. Lees zijn verhaal over trailmagie, schijnbaar onmogelijke fietskeuzes, trailmagie en het ontwijken van bliksemschichten.

Het is een jaar geweest van geannuleerde plannen, geannuleerde reizen en geannuleerde levens. Mijn verjaardag viel perfect samen met de sluiting van het kantoor in maart. De organisatie waar ik voor werk is overgestapt op een thuiswerkmodel. Mijn functie bij de Colorado Springs Velodrome werd geëlimineerd omdat het onmogelijk was om elite- en gemeenschapsprogramma’s voor baanwielrennen te beheren. Ik was echter een van de weinige gelukkigen en kon, nadat ik binnen de organisatie was overgeplaatst, de zoektocht naar een baan vermijden. Ik realiseerde me dat ik mijn vakantietijd eerder dan later moest gebruiken na een maand weer aan het werk te zijn en de pandemie te zien ontvouwen. Werkgelegenheid leek een wankele zekerheid. Drie dagen later ging ik op pad om het meest zuidelijke deel van de Colorado Trail, van Buena Vista tot Durango, met mijn vaste uitrusting aan te pakken.

Het enige deel van de rit dat ik van tevoren had gepland, was het stuk van Colorado Springs, net ten zuiden van Denver, naar Buena Vista, een typisch stadje in Colorado. De Colorado Trail is zo duidelijk gemarkeerd dat ik besloot om naar Buenavista te gaan en er vervolgens over te vliegen. De route die ik lukraak had gemaakt, is niet een die ik aanbeveel. Het bestond voornamelijk uit kilometerslange landweggetjes, met vage contouren van afschuwelijke wagensporen. Ik probeerde erachter te komen hoe ik mijn bestemming kon bereiken zonder te verdwalen op de snelweg. Ik heb meer dan 130 mijl afgelegd. Ik verliet Colorado Springs om 4 uur ’s ochtends en arriveerde rond 20.00 uur in Buena Vista. Ik was aangenaam moe en een beetje nerveus over de moessons die voor me lagen. Net toen ik op het punt stond mijn hangmat, zeildoek en paraplu op te zetten, begon de regen te huilen en realiseerde ik me dat het precies het juiste moment was.

Ik werd vroeg genoeg wakker om mezelf ruimschoots de tijd te geven om vredig het korte gedeelte van de snelweg te doorkruisen dat ik nodig had om de stad uit te komen en werd beloond met een schuimige zonsopgang die de Collegiate Peaks verlichtte – het cluster van negen bergen van meer dan 14.000 meter hoog. mijn westelijke en gezegende stilte van het normale lawaai van het verkeer dat het gebied teistert tijdens het hoogseizoen. Dit stuk Colorado Trail was de perfecte start van mijn avontuur nadat ik afgelopen zomer Salidas Big F**king Loop had voltooid. Hike-a-bike was de naam van het spel en zou een voorproefje blijken te zijn van de rest.

Fosses Creek is voltooid door velen die het op een downhill-manier hebben kunnen voltooien. Ik had niet zoveel geluk, want mijn eerste rit eindigde in het duwen van mijn fiets, armen gestrekt, benen spannen, direct tegen de zijkant van een verdomde berg. Na wat minstens vier uur moet hebben geduurd, eindigde mijn eerste rit met het opduwen van mijn fiets een steile heuvel op, uitgeput, en alleen om te worden begroet door hagel, regen, wind en een constant spervuur van hagel. Ik besloot mijn geluk te beproeven en door te gaan naar Marshall Pass, maar werd gedwongen terug te trekken en mijn toevlucht te zoeken bij een paar gelijkaardige gestrande wandelaars in een kleine schuilplaats. Ik besloot me in te houden tegen de stortregens die tegen de toppen sloegen, die zich direct boven mijn kampeerplaats bevonden. Mijn hangmat schommelde de hele nacht in een gestaag tempo terwijl bliksem, donder en bliksem de lucht vulden.

Na een slapeloze nacht gewekt te zijn door de moesson in mijn hangmat, was ik heel blij dat ik mijn kamp kon afbreken en om 8 uur ’s ochtends weer op mijn fiets kon stappen. Dit gedeelte bleek echter een van de moeilijkste gedeelten van de Colorado Trail te zijn . Ik werd van mijn fiets en in wandelformatie gedwongen dankzij natte rotsen, knoestige wortels en intens stroperige modder die me meedogenloos plaagde. Dit gedeelte was moeilijk, ondanks het feit dat het een starre vaste versnelling had. Het was ook moeilijk vanwege de omstandigheden op het parcours. Zelfs met een normale mountainbike, ben ik er vrij zeker van dat ik dit gedeelte niet sneller of eleganter had kunnen doorkomen. Nu, voordat een van jullie internet sukkels me begint te bekritiseren voor mijn fietskeuze (of verondersteld gebrek aan kennis over geschikte MTB-opties), wees gerust, ik ken en begrijp mijn opties.ziek !

Lina, de fiets die ik voor dit avontuur heb gebruikt, is een Ground Up-frame met één voorrembevestiging die ik heb teruggekocht van Fixie Dave. Voor de CT reed ik op twee Terrene McFly 7 cm-banden op Velocity Dually-velgen. De voorvork heeft een afstand van 135 mm met een SON Dynamo-naaf en de achterkant is 135 mm met een Surly-naaf met vaste versnelling en een dingle-versnelling. Ik kocht de crank van een SRAM Stylo bij een fietsruil. De Fixation nylon platte pedalen waren goedkoop en ik ben er vrij zeker van dat de NOS Rockshox ophangpaal (waarop een Brooks B17 zit) in mijn frame is vastgelopen. Ik ben een absolute fan van het Surly Moloko-stuur en gebruik ze op drie van mijn fietsen, Lina inbegrepen. Mijn licht is een Sinewave-baken dat op maat is gemaakt om te passen bij de luidheid van de hele opstelling. Ik heb ook een J-Paks Farva-bovenbuis en een medium Oveja Negra-versnellingstas als onderdeel van mijn tassenselectie.

Mijn slaapopstelling was een Sea to Summit ultralichte hangmat met een Western Mountaineering Slinglite-onderquilt, een Astralite-dekbed en een goedkoop ENO-zeil (daarover later meer) dat ik gebruikte voor bescherming tegen regen. Ik heb een Garmin Etrex 20x meegeleverd (die ik uiteindelijk niet eens aanzette), en een brandstoffles en een goedkope topper van Sierra Trading Post. Ik pakte een Marmot-regenjack en twee paar Smart Wool-sokken die in een onophoudelijk nat paar Vans Ultra Range-sneakers leefden. De Biolite 330-koplamp was een opmerkelijk stuk uitrusting dat ik voor de rit kocht. Het was comfortabel om te dragen en verlichtte mijn pad zonder klachten. Voor hydratatie droeg ik een 3L Camelbak die in mijn frametas was gestopt voor water, plus een enkele fles met een MSR Trailshot voor waterfiltratie.

Toen de derde dag ten einde liep, kon Id slechts ongeveer 20 mijl in acht uur afleggen. Zoals verwacht nam de wind toe, evenals de hagel en regen. Omdat ik het weer in de bergen kende, wist ik dat deze storm in de nabije toekomst over me zou komen. Nadat ik tot ongeveer 11.0.0 m was geklommen, zette ik net voor zonsondergang mijn kamp op en zette me schrap voor nog een nacht van onophoudelijke regen en hagel die pas in de ochtend overging. Het vermogen van een man om 14 uur lang in een hangmat te schuilen kan cruciaal zijn. Er is niet alleen een griezelig gevoel van isolement, daar bungelend tussen twee bomen en blootgesteld aan de extreme elementen van een Rocky Mountain-moesson, maar er is ook de (tamelijk terechte) angst om door de bliksem getroffen te worden. Hoewel ik er zeker van was dat er elk moment een bliksemschicht met mijn naam zou aankomen, gebeurde dat niet. Mijn kleine whiskyfles, mijn pistachenoten en veel kruiden hielpen me om de storm zo vredig en comfortabel mogelijk te overleven. Ik werd wakker en merkte dat de ochtendzon de regen verdreef, en ik was in staat om mijn grondig doorweekte uitrusting in te pakken en maakte mijn weg, vochtig maar niet verslagen, om 7 uur ’s ochtends terug naar het pad

Na de toevallige aankomst van de meest perfect getimede proefengelen, schrok ik van de vijf vegetarische hamburgers en de glorieuze hoeveelheid Coca-Cola die ze verstrekten, en besloot dat ik een omweg moest maken naar Gunnison, een klein universiteitsstadje ten noorden van mijn positie op het pad. Mijn zeildoek werd verscheurd door de moessonregen, die de avond ervoor overging in moessonhagel. Ik gebruikte mijn telefoon om mijn omweg van 38 mijl in kaart te brengen en kon een Wal-Mart vinden, zodat ik de ducttape kon kopen die nodig was om de gaten te dichten. Het bleek een welkome afleiding te zijn, omdat het me de mogelijkheid bood om mijn route aan te passen om langs het Blue Mesa Reservoir te gaan – een traktatie die ik nog moet ervaren ondanks dat ik 13 jaar in Colorado heb gewoond – waardoor ik me een weg baande door een opvallende landschap dat een welkome afwisseling was voor mijn aan bomen gewende ogen.

In plaats van de 40+ mijl te volgen om terug te gaan naar waar ik was gebleven, koos ik ervoor om naar het zuidwesten te rijden door Lake City om mijn weg naar Cinnamon Pass te vinden vanuit Silverton, een oud mijnstadje in Colorado dat is genesteld tussen Little Giant Peaks, Kendall, Storm en Kendall. Cinnamon Pass is niet voor de schijnbeweging, maar het is zeker de moeite waard. Ik zag geen andere fietser nadat ik Lake City had verlaten toen ik aan mijn beklimming begon. Er was zwaar verkeer – meestal zij aan zij over de onverharde weg naar de top – maar de chauffeurs waren buitengewoon vriendelijk en extatisch om te zien dat iemand de pas op een fiets probeerde. Ik kan niet genoeg spreken over de vriendelijkheid van deze vreemden. Elke keer als ik stopte voor water, of de simpele noodzaak om mijn beladen fiets de steilere delen op te moeten duwen, elk passerend voertuig stopte om ervoor te zorgen dat ik niets nodig had en moedigde me aan in mijn streven. De afdaling was een welkome beloning voor mijn inspanningen. Terwijl ik me een weg baande door de Animas Forks, het gletsjerblauwe water volgend door een vallei bezaaid met historische mijnbouwhutten en mijn voeten stevig op mijn bovenbuis, pedalen die onder me zoeven, voelde ik me zowel nederig als hongerig.

Ik rolde Silverton binnen, met een grommende maag, en vond een klein pad dat naar de Animas-rivier slingerde en vermoeid mijn kamp opzette. Het leek alsof er dagen waren verstreken en niet 16 uur, zoals ik dacht aan de avond ervoor. Ik was een beetje ontmoedigd omdat ik een omweg moest maken voor het repareren van een zeildoek toen mijn doel was om zoveel mogelijk van de Colorado Trail aan te pakken, en gedachten of ik terug had moeten keren en het risico liep om in een nieuwe nacht van regen en hagel bij de boomgrens te worden betrapt in mijn hoofd. Uitgeput en vol spijt viel ik in slaap.

Toen ik de volgende ochtend uit Silverton wegreed, haastte ik me over een rustig stuk snelweg voordat ik weer bij de Colorado Trail kwam. Het laatste stuk was zalig en ik was al snel weer op het goede spoor. De singletrack waarop ik me bevond was in perfecte staat. Ik hoefde niet af te stappen of me van een stuk extreem rotsachtig terrein af te stappen toen ik Hermosa Creek passeerde. Ik had gepland om twee dagen uit te trekken van Silverton naar Durango, waar het pad culmineert in de uiterste zuidwestelijke hoek van de staat, maar ik kon gewoon niet stoppen met trappen. Elke top, elke klim en elke afdaling was beter dan de vorige. De pure schoonheid van de San Juan Mountains die me omringden toen ik naar Durango afdaalde, was onmetelijk.

Toen ik Durango binnenreed, was er pizza, bier en een hotel. De zes voorgaande dagen voelden aan als een katalysator voor nog meer fixed gear-avonturen waar ik al over aan het dagdromen was terwijl ik genoot van mijn eerste warme douche in dagen. Ik voelde dankbaarheid. Maar ik voelde vooral het onvervalste plezier om gewoon op mijn fiets te rijden, op welke manier ik ook kies.